onsdag 23 mars 2011

Det blir inte många promenader för Doris nu när jag har sådan fruktansvärda foglosningar så att jag bara klarar av att gå 50m sträckor åt gången. Så dem dagarna som Krille är ledig så brukar det bli minst en lång promenad om dagen. Å i går var det en ledig husse dag och dags för dem att ge sig ut på tur. Doris överlycklig som vanligt! I går svängde dem av och gick över bron där sjön och dammen delar sig. Sedan så går det en lång backe uppför, när Krille kommit upp för den låga backen så ropar han på Doris men Doris är borta. Vanliga fall så brukar vi alltid gå på för det brukar inte dröja många sekunder innan hon är i fatt oss men den här gången var det något som inte stämde! Krille stannar upp och ropar igen å så lyssnar han PLAK PLASK och små gnäll ljud från Doris. Då förstår han, hon har stannat kvar nere vid sjön och gått igenom isen. Han springer ner till sjön och så sant där i ligger hon och kämpar för att komma upp. Det är här hag får ett samtal att jag ska skynda mig och komma till sjön med ispiggar och en lina. Å herre gud! Fy satan vad den stakars tjocka gravidkroppen fick brottom. Ut i boden ryckte ner en flyttväst å ispiggarna låg direkt innanför dörren å så en spårlina i högsta hugg sedan slängde jag mig i bilen och gasen i botten. Soptunnan stod i vägen så den fick sig en rejäl flyggtur. När jag kom fram så hade Krille lyckats hala sig ut på isen och fått tag i Skinnet på Doris och dragit upp henne. Puh! Fy satan vad rädd jag var å jag har väl aldrig varit så snabb i hela mitt liv. Doris var rejält nedkyld och sov resten av dagen under filtar i vardagsrummet under elementet å jag vart soffliggande. Min kropp fixade inte med förmiddagens aktiviteter. Det här är 2a gången som krille räddar livet på Doris. Första gången var då vi lade om taket på ett sommar hus som vi då hade. Taket var helt bort plockat och vi stod på en byggställning utanför och börjat spika på råspont. Doris hade gått upp på vinden inifrån och hoppat upp på ett bord som stod där och var inte så nöjd med att vi var där ute och hon där inne. Så tok hunden fattar ett snabbt beslut att hon ska hoppa ut till oss. Krille ser Doris komma flygandes genom luften och han reagerar jätte snabbt och kastar sig och får tag på henne i luften och får på något sätt in henne på byggställningen. Doris jätte glad som vanligt men ser dock lite förvånad ut över att hon står 9 meter upp i luften på en byggställning med en husse som är alldeles blåslagen i ansiktet av att slagit i huvudet i ställningen.

Älskade Doris & Älskade Husse!

1 kommentar:

Erika sa...

Halloj, tack för titten på min blogg! Vad duktig du är med Doris! Ni får bli Selmas och min målbild :).Ja, jag hoppas och tror verkligen att man kan komma långt även med en showlabbe. Våra gula damer köptes aldrig för att tränas med och har dessutom haft en massa sjukdomar (en av dem fick vi tyvärr ta bort alldeles för tidigt). Men med pudlingen så blev jag intresserad av träning och försöker lära mig så mycket som möjligt. Har bara ett andrapris i trean, men lyckas jag hålla hans stressnivå nere (=supersvårt)så borde vi bli uppflyttade i år.

Vilken tur att ni lyckades rädda Doris! Det är ju skräcken att hundarna ska trampa genom isen.

Ha det gott!