måndag 29 augusti 2011

Det blir inte så ofta som jag uppdaterar då dem lediga stunderna inte direkt prioriteras till datorn. Nu har vi debuterat 3an, Å det gick faktiskt helt ok! Men tyvärr så nollade vi sättandet och fick ett andra pris. Vist var det mycket som inte var hundra, saker som jag helt glömt att träna på. När vi gått in på planen och tävlingsledaren kommer och ger oss vittrings pinnen och sedan går ifrån oss och ställer upp och säger är ni redo och jag säger JA så tolkar Doris det som att tävlingsledaren har hämtat en pinne ifrån oss och den ska hon minsann leta reda på och på mitt svar JA som hon då tolkar som mitt fri ord JAAA och drar i väg och ska börja sitt letande. Så sjukt gullig! Bara att börja om. Nu tränas det lite signal kontroll. Vi har också ställt ut ÅÅÅ herre gud säger jag! Visst fick vi excellent men mer vart det inte då den danske domaren som aldrig tidigare dömt labradorer tidigare mycket tydligt förklarade om och om i ringen under tiden då hon klämde å klämde å klämde på Doris att hon inte var tillräkligt tunnformad. Herre gud då! Doris som är fläskigare än någonsin. Suck! Jag säger då det hur ska man få en hund att vara hel i leder om man har den 10kg för tjock. Min å sikt är att många uppfödare verkligen borde få en stor spark i röven för att man strävar efter att få kraftigare hundar och inte se på hundens verkliga kvalitéer. Labradoren som går åt två helt olika håll en som blir soff och pralin hund och en som blir en nervös jakthund som mer vanligt sitter på rädslor. Kan någon svara mig på var för det ska vara så svårt att avla med tänk åt båda riktningarna? Hunden som gick till BIS ringen varför kunde den inte springa med ett svung i sitt steg? Nu menar jag verkligen inte att alla uppfödare är dåliga uppfödare för det finns väldigt många bra hundar också. Men jag tycker att det är tråkigt att det nästan bara är Doris som har mer meriter i utställnings katalogen än utställning, viltspår och någon enstaka gång jakt i titlarna på utställning. Min åsikt ar att Labradoren är en fantastisk hund som lämpas mycket bra till både lydnad och bruks. Det är så ofta man får höra att nä men min labrador är det inte någon mening med att köra lydnad den tycker det är så tråkigt. Men aaaa hur tränar du då din hund. Hitta rätt sätt att träna just din hund och GÖR DET KUL!!!

Nog med utbrott. Vi har ju också gott kurs för Towa Lindh som tog guld i Bruks Sm i skydd. Som jag sagt tidigare så är det alltid lika roligt att gå kurs för folk som brinner för sin sak och gör allt så genomtänkt. Jag fick med mig en sak som jag inte tänkt på i mitt tävlings tränande tidigare, Förlänga start halten innan belöningen kommer och så vart jag påmind om att bytta ord på stå för att det är för likt sitt. ja båda börjar ju på S å hon regerar ju väldigt på första bokstaven. Men vi tränar vidare!

Inga kommentarer: